torsdag den 15. august 2024

Mikrobiologi 25/26

 Mål


Kendskab til forskellige bakteriegrupper.
Kendskab til svampe
Kendskab til virus.
Kan forklare hvordan resistente bakterier opstår.
Kan resistensbestemme en bakterie.
Kan forklare betydningen af god hygiejne.
Kan bruge viden fra mikrobiologi til at forklare hensigtsmæssig adfærd i køkkenet.
Kendskab til forskellen på en epedemi og en pandemi.


Tekster, artikler og videoer

Ind i biologien-mikrobiologi


MRSA


PPT

Forløb

Uge 33 Introduktion til mikrobiologi samt påvisning af bakterier

Uge 34 Opfølgning på forsøg fra sidste uge, tæl antallet af bakteriekolonier. Herefter faglig læsning i rækkefølgen Ind i biologien, mildtbrand og MRSA

Uge 35 Bakterier som nedbryderorganisme, Bananforsøg

Uge 36 Opsamling på bananforsøg og resistensbestemmelse. Opsamling af svampeprøver.
            Se dokumentar om Ebola i vestafrika 2014

Uge  38 Gå sammen i grupper på max 3 og lav de fire ark om bakterier. (Se under øvelser)
            
Fortsat i grupper, skriv jeres svar ned!
             
  • Læs artiklen om miltbrand. Undersøg hvad det er der gør at miltbrand kan overleve ekstrem  kulde og varme. Hvorfor mon miltbrandbakterien er egnet som biologisk våben.

  •  Læs artiklen om MRSA. Hvad er problemet med MRSA bakteriene. Hvorfor mener man at naboer til svinefarme har en højere forekomst af MRSA end den resterende del af befolkningen. 
  • Hvad kan årsagen være til at der findes en del tilfælde af MRSA infektioner hos den Københavnske befolkning.

  • Du skal nu bruge de undersøgelser som I har lavet i de forgangne uger til at udarbejde et sæt hygiejneregler til brug i forbindelse med svømning og madkundskab. OBS: der skal laves to forskellige regelsæt, du skal begrunde/argumentere naurvidenskablig hvorfor du har valgt denne regl